Nieuws van de WaddenWaddengoud: keurmerk voor producten en diensten uit het Waddengebied

Innovatief verdienmodel waddenpost.nl moet waddengebied ontsluiten


LEEUWARDEN - Vanmiddag kreeg journalist Jeanet de Jong van Persbureau Ameland uit Hollum uit handen van Gedeputeerde Tineke Schokker van de Provinsje Fryslân het Waddengoud keurmerk opgespeld voor haar nieuwe online waddenplatform  waddenpost.nl.

De site vormt een centrale nieuwsvoorziening over het Nederlandse, Duitse en Deense waddengebied in de vorm van artikelen, blogs, gedichten, foto’s en filmpjes over een verscheidenheid aan onderwerpen als het dagelijkse nieuws, natuur, cultuur, sport, eten & drinken, vakantie en wonen & werken.

Iedereen mag zijn bijdrage leveren, van professionals tot liefhebbers van het wad, de zogenaamde ‘waddenposters’. Om op lange termijn een succes van het platform te maken biedt het platform de mogelijkheid de posters op den duur geld te laten verdienen aan hun bijdrages.

Waddenpost zag op 3 augustus 2013 het levenslicht. In slechts een half jaar tijd staan er al zo’n 1300 bijdragen op de website aangevuld door circa 100 Waddenposters. De website lijkt nu een serieuze groei door te maken. Daarom is tijdens de bekroning met Waddengoud de site ook officieel gepresenteerd aan het publiek.

Via het Google AdSense-systeem kan elke waddenposter geld verdienen met de door hun geschreven artikelen. Google plaatst bij elk artikel een passende advertentie. Bij elke klik op deze advertentie verdient de schrijver en Waddenpost geld. Maar daarvoor moeten posters zich wel aanmelden bij Google en moet de site eerst nog minimaal 10.000 bezoekers per dag gaan genereren.

Elke geplaatste bericht wordt overigens gecheckt door Persbureau Ameland, zodat kwaliteitsberichtgeving overblijft. In tijden van economische crisis die de ‘oude media’ hard treffen is dit een innovatief initiatief waar men nog vele jaren plezier van kan hebben. “Het project combineert drie elementen: de liefde voor het waddengebied, plezier aan het schrijven en een boterham verdienen met het publiceren van je publicaties”, aldus Jeanet de Jong.

Gedeputeerde Tineke Schokker reikte het Waddengoud uit aan Jeanet de Jong. “Een site met echt zeer veel verschillende onderwerpen. Je vindt er nieuws en weetjes die je ook echt nog nooit geweten hebt. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er in de jaren 70 een paar Amelandse strandhotels verdwenen waren in de golven door de geleidelijke afkalving van de noordkant van Ameland door de zee. Je blijft sneupen naar nieuws. Je houdt nooit weer op”, vertelt Tineke Schokker.

Omdat waddenpost.nl het waddengebied met al haar provinciale en gemeentelijke grenzen samenbrengt en ook actief bijdraagt aan informatievoorziening over duurzame ontwikkelingen bij bedrijven, organisaties en mensen in het waddengebied heeft waddenpost.nl het keurmerk Waddengoud dubbel en dwars verdient, vindt de Stichting Waddengroep.

Harm Evert Waalkens, voorzitter van de Raad van Toezicht van Stichting Waddengroep: “Via dit nieuwe waddenplatform wordt nieuws en informatie van de eilanden, maar ook van de gebieden liggend aan de vaste wal, gedocumenteerd. Een prachtige manier om alles wat er speelt in het waddengebied en bij de diverse sectoren in dit gebied een plek te geven. Het versterkt de netwerkeconomie waar we het van moeten hebben in onze waddenregio”.

Innovatief verdienmodel waddenpost.nl moet waddengebied ontsluiten

Nieuwsbrief ontvangen?

Lees de artikelen via e-mail.
Meld u nu aan!

 
Vergroot deze afbeelding