Nieuws van de WaddenWaddengoud: keurmerk voor producten en diensten uit het Waddengebied

'Waddengebied een goudomrande beleving'


Met het projectenprogramma 'Het Waddengebied... een goudomrande beleving' breidt de Waddengroep de Waddengoud-formule uit met o.a. duurzaam toerisme, gastronomie, kunst en cultuur. Gister op de persconferentie informeerde nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht, Harm Evert Waalkens, de aanwezige pers over dit programma. Tijdens deze bijeenkomst kreeg Rindert Dankert, voorzitter sociaal-economische denktank van de Waddenacademie, het eerste exemplaar van de nota over het projectenprogramma uitgereikt.

Luister naar het radio-interview van Omrop Fryslân met Marc van Rijsselberghe

Hiermee zet de Waddengroep een belangrijke volgende stap. Het Waddengebied economisch verduurzamen en het merk Wadden versterken – daaraan werken we continu sinds 1996. Denk aan gecertificeerd Texels lamsvlees, duurzame visserij, bijzonder fruit (duindoorn, cranberry) en zilte groenten. Vanaf 2004 timmeren we ook flink aan de weg met Waddengoud, keurmerk voor duurzame producten en diensten uit onze contreien.* Mede dankzij onze inspanningen staat het Waddenzeegebied op 5 in de ranglijst van Nederlandse streken met de sterkste reputatie, terwijl Texel (op 3) en Terschelling (op 6) ook in de top 10 vertegenwoordigd zijn.**

En nu richten we ons dus ook volop op nieuwe sectoren. Deze verbreding van Waddengoud sluit aan bij de behoeften van ondernemers, zo blijkt uit actiegericht onderzoek dat we de afgelopen twee jaar hebben gedaan. Het programma bevat negen projecten.

(1) Duurzaam toerisme: slow leisure
‘Slow’ staat voor de tijd nemen om te genieten. Voor de authentieke beleving van het Waddengebied. Voor duurzaam omgaan met schaarse goederen. Voor cultuurhistorische identiteiten behouden door er nieuwe functies (economische of sociaal-culturele) aan toe te voegen. Denk aan luisteren naar Waddeneigen muziek en poëzie in een historisch Waddenpand.
 
(2) Horeca: gebiedseigenheid versterken
Een kwalitatief goede en gastvrije horeca waarin bezoekers de authentieke Waddenbeleving herkennen, is bijzonder belangrijk voor de regio. Enerzijds om de interne markt voor streekeigen voedsel en andere producten te versterken. Anderzijds omdat de horeca kan verwijzen naar Waddengoud-gecertificeerde toeristische diensten en accommodaties. Vandaar dat de Waddengroep de komende jaren de gebiedseigenheid van deze sector gaat versterken. We doen dat door te certificeren op grond van specifieke criteria. Zo letten we erop dat bedrijven streekproducten gebruiken.

(3) Kunst en cultuur: de totale Waddenbeleving
Eén enkele kunst- of cultuuruiting valt vaak moeilijk aan de man te brengen. Maar door die aan andere streekproducten te koppelen, maken we van streekeigen kunst een Waddenbeleving die we veel beter in de markt kunnen zetten. Een middeleeuws kerkje sec vinden we dus nog geen Waddengoud waard. Maar als daar wekelijks een cultureel Waddenprogramma plaatsvindt, met Waddenhapjes in de pauze… Ja, dan is het uiteraard een ander verhaal.

(4) Visserij: samenwerking tussen vissers, groothandel, horeca en retail
De Waddenzee zien we niet alleen als een prachtig stuk natuur, maar ook als een plaats die rijk is aan vis en schelp- en schaaldieren. Daaruit oogsten mag, mits dit op een duurzame, zorgvuldige manier gebeurt. De individuele visser maakt daarbij het verschil. Maar de duurzame visser moet extra toegevoegde waarde genereren, aangezien hij een hogere kostprijs heeft.

Om de duurzame visserij in het Waddengebied een volgende stap te laten zetten, gaan we samen met vissers, groothandel, horeca en retail het marktaandeel vergroten, het assortiment verbreden, de aanvoer coördineren en de distributie verder professionaliseren. De betere horeca, de belangrijkste markt voor Waddengoud gecertificeerde vis, wil namelijk zeker weten dat hij per seizoen topproducten krijgt – anders komt onze vis niet op de kaart.

(5) Nog meer streekeigen voedsel: ontwikkelen en certificeren
Het Waddengebied heeft naast vis nog een rijkdom aan ander streekeigen voedsel. De Waddengroep ontwikkelt sinds haar start productie- en afzetketens voor onder meer zilte producten, lamsvlees, cranberry’s, duindoorn en spelt. De ontstane ketens functioneren zelfstandig. Voor nieuwe impulsen moeten ontwikkelen (keten, markt, promotie) en certificeren (echtheid, kwaliteit) hand in hand gaan. In dit project wil de Waddengroep bovengenoemde paradepaardjes verder uitbouwen en nieuwe Waddenspecifieke ketens toevoegen.

(6) Toeristische marketingorganisaties en de Waddengroep: structureel samenwerken
De cranberry betekent veel – voor Terschelling. Het Texels schaap betekent veel – voor Texel. Door gezamenlijke communicatieacties kunnen we als gebied veel meer winst halen uit deze lokale paradepaardjes. Vandaar dat de toeristische marketingorganisaties en de Waddengroep (met haar netwerk van meer dan 250 bedrijven) structureel gaan samenwerken.

(7) Goed ondernemerschap: adviseren en investeren
Zonder goed ondernemersschap en de bereidheid tot investeren, redden we het niet. Daarom gaat de Waddengroep:

  • ondernemers adviseren hoe ze bedrijfsplannen kunnen maken;
  • een micro-investeringssubsidie toekennen voor professionaliserings- en vestigingstrajecten;
  • ook aan de bedrijfsplannen en investeringen weer advisering en begeleiding koppelen;
  • ondernemers helpen onderling ervaringen uit te wisselen en creativiteit te stimuleren. Want ondernemers leren van ondernemers;
  • consulteren bij het zoeken naar nieuwe markten en ketenvorming.

(8) Waddengoud: meer dan voeding en delicatessen
Een merk staat ergens voor. Waddengoud heeft zich geprofileerd als keurmerk voor streekproducten uit het Waddengebied die hun basis hebben in de land- en tuinbouw, en de visserij. Nu het merk voor steeds meer sectoren beschikbaar komt, gaan we ervoor zorgen dat het bredere associaties oproept dan alleen voeding en delicatessen. We laten Waddengoud appelleren aan de beleving van de gebiedswaarden van het Waddengebied (zoals natuur, zilte zee, eilanden, weidsheid). Verder verbinden we die beleving met een breed pallet van bijbehorende typische producten en diensten. Dat zie je ook terug in de naam van het totale projectenprogramma: ‘Het Waddengebied… een goudomrande beleving’.
  
(9) De keurmerktoets van de Raad van Accreditatie, als eerste Nederlands streekmerk
Waddengoud is naast streekmerk ook keurmerk. Waddengoud-gecertificeerde producten voldoen aan eisen op het gebied van herkomst, ecologische duurzaamheid en kwaliteit. Daarbij weegt voor Waddengoud-dienstverleners gastvrijheid zwaar. Maar net zo goed als dat de producenten en dienstverleners die het keurmerk krijgen aan bepaalde eisen moeten voldoen, moet ook het Waddengoud-systeem zelf betrouwbaar zijn. Om dit aan te tonen, wil de Waddengroep als eerste streekmerk in Nederland de keurmerktoets van de Raad van Accreditatie met goed gevolg afleggen.

Download de nota projectenprogramma 'Waddengebied... een goudomrande beleving'

* Zie www.waddengoud.nl
** Volgens recent onderzoek van het Amsterdamse merkenonderzoeksbureau Hendrik Beerda.

'Waddengebied een goudomrande beleving'

Nieuwsbrief ontvangen?

Lees de artikelen via e-mail.
Meld u nu aan!

 
Vergroot deze afbeelding