Nieuws van de WaddenWaddengoud: keurmerk voor producten en diensten uit het Waddengebied

Visit Wadden lanceert de Smaak van de Wadden met ‘voorproefje’ op treinstations


WADDEN - Vandaag heeft Visit Wadden de campagne Smaak van de Wadden gelanceerd, waar ook Waddengoud een belangrijke bijdrage aan heeft geleverd. De campagne heeft tot doel de pure smaak van het Waddengebied onder de aandacht te brengen, door bezoekers en inwoners kennis te laten maken met de verse producten rechtstreeks van het land en uit de zee. Met de actie ‘Proef Wad’ werden bezoekers en reizigers vrijdag op de stations van Groningen en Leeuwarden getrakteerd op een Waddenhapje met erbij een recept en verwijzing naar producenten in het Waddengebied. Op zaterdag 7 december is Noord-Holland aan de beurt met proeven op de Zeeverse vismarkt in Den Oever.

De gehele keten van vissers, boeren, toeristische ondernemers waaronder de gastronomie, boerderijwinkels en versmarkten draait mee in de campagne. Via commercials, te zien op NPO Start en te horen bij NPO Radio 5, komen de verhalen tot uiting. Daarnaast zijn er samenwerkingen met 24Kitchen en National Geographic Channel. NDC Mediagroep start met een eigen Waddendossier, waarin dagelijks Wadden gerelateerde artikelen verschijnen. Culinaire routes en arrangementen ondersteunen toeristische ondernemers om hun verhaal te doen richting toeristen en bezoekers. ‘Waddentafels’, die met regelmaat georganiseerd gaan worden, verbinden chefs, producenten, inwoners en toeristen op telkens een andere unieke locatie.

Het Waddengebied zit vol verrassende smaken. De zilte gronden in het Waddengebied en de Waddenzee brengen een enorme hoeveelheid en diversiteit aan gezond en vers voedsel voort, zoals vis, schaaldieren, zeekraal, aardappelen, groenten en vlees. Dit vaak duurzaam geproduceerde voedsel staat aan de basis van een gezonde wijze van leven, een zo klein mogelijk ‘foodprint’ en positieve economische effecten voor de regio. Meer consumeren in eigen regio levert in vele opzichten voordeel. Het pure en eerlijke verhaal van de lokale boer en visser delen we daarom graag.

De campagne beslaat het hele Waddenzee – en kustgebied van Noord-Holland tot en met Groningen. Dit is het werkgebied van het project Visit Wadden dat in juli 2018 van start is gegaan met als doel het Waddengebied als toeristisch interessant gebied op de kaart te zetten. De campagne loopt met de seizoenen mee. De Smaak van de Wadden is de derde verhaallijn van Visit Wadden.

Bijdrage Waddengoud
Het Waddengoud-netwerk heeft zijn bijdrage geleverd in de campagne om alle verhalen over waddenvoedsel, bedrijven en pleisterplekken voor het voetlicht te brengen. Annette van Ruitenburg (Culinair Eiland Projecten en culinair schrijfster) en Henk Pilat (Waddengoud) hebben in samenwerking met het Schrijfburo een groot deel van de verhalen in de campagne Smaak van de Wadden geschreven. Ook heeft Waddengoud gezorgd voor passend beeldmateriaal voor deze verhaallijn op de website van Visit Wadden.

Andere verhaallijnen
Eerder zijn de verhaallijnen Werelderfgoed en Watererfgoed gelanceerd. Visit Wadden is een samenwerking tussen de drie destinatie marketing organisaties Noord-Holland boven Amsterdam, Merk Fryslân en Marketing Groningen en kent een looptijd van 6 jaar.

Meer informatie op: www.visitwadden.nl/smaak

 

Publicatiedatum: 6 december 2019.
Foto rechtsboven: ©

Visit Wadden lanceert de Smaak van de Wadden met ‘voorproefje’ op treinstations

Nieuwsbrief ontvangen?

Lees de artikelen via e-mail.
Meld u nu aan!

 
Vergroot deze afbeelding